|
Mit hozhat még a 2006-os év az F1-ben?
2006.11.19. 16:20
Egyhónapos szünet után ismét felbőgnek majd a motorok, és kezdetét veszi a holtszezon első tesztprogramja a spanyolországi Barcelonában. Átmeneti autók, új fejlesztések, és nem utolsó sorban átigazolások. Ezek jellemzik majd 2006 utolsó heteit.
Immáron egy hónapja kell nélkülöznünk a száguldó cirkusz versenyeit, ugyanis a 2006-os Forma-1-es szezon október 22-én a Brazil Nagydíjjal befejeződött. Az idei év rengeteg izgalmat hozott, és bár a szezon első felében úgy tűnt Fernando Alonso megállíthatatlan lesz, a Ferrari hétszeres világbajnoka, Michael Schumacher felzárkózott, és felvette a kesztyűt a Renault spanyol versenyzőjével.
A bajnoki címet végül a huszonöt esztendős Alonso zsebelte be, ám minden idők legsikeresebb autóversenyzője emelt fővel búcsúzhatott a Forma-1-től. A szezonzáró Brazil Nagydíj parádésra sikeredett, ám azóta mély hallgatás van arról, ki miként készül a következő idényre, noha a hónap végén már megrendezik a téli szezon első tesztprogramját a spanyolországi Barcelonában.
Mindenki tesztel
 |
Christian Klien / Red Bull |
Forrás: GEPA Pictures |
A tavalyi évhez hasonlóan idén is november 28-án bőgnek majd fel első alkalommal a motorok a holtszezon során, mikor Barcelonában kezdetét veszi a téli idény első tesztprogramja.
Bár már egy jó hónapja nem küldték, és nem is küldhették pályára versenyautóikat, a csapatok a szezonzáró óta éjt nappallá téve dolgoznak, hogy elkészüljenek a legújabb fejlesztésekkel a hónap végi tesztprogramra. A csapatok amellett, hogy az új szabályok figyelembe vételével készítik fel autóikat, komoly gondot fordítanak arra is, hogy minden kritikus és továbbfejlesztett elemet minél előbb kipróbáljanak, hogy legyen elég idejük azokon módosítani, ha netán probléma merülne fel.
A téli tesztszezon egyik legnagyobb kérdése az, ki tudja majd a legjobban hozzáigazítani az autóját az új anyagszerkezetű és keverékű Bridgestone abroncsokhoz, ugyanis a Michelin év végi távozásával a jövő évben a japánok egyedüli beszállítóként látják majd el a teljes mezőnyt termékeikkel.
Bár korábban úgy volt, hogy egyes csapatok még a franciák termékeit használják majd a téli tesztek nyitóállomásán Barcelonában, a japánok a hét elején véglegesítették szerződéseiket, így a teljes mezőny Bridgestone tappancsokkal futhat a spanyol ringen.
A Bridgestone Motorsport fejlesztési igazgatója, Hirohide Hamashima elárulta, hogy a csapatok nagy valószínűséggel azokkal a specifikációjú abroncsokkal kezdik majd meg az idei évet, melyeket a hónap végén megrendezésre kerülő barcelonai tesztprogramon is használnak majd.
Problémát okozhat az is, hogy a tesztek nyitóállomásán Barcelonában nagy valószínűséggel jóval hűvösebb lesz az idő, mint a szezon első három megmérettetésén, így ha a Bridgestone azokkal az abroncsokkal szeretné teljesíteni a tengerentúli versenyeket, mint amiket a téli teszteken is használ, komolyan fel kell kötnie az alsógatyáját.
"Ami a szemcsésedést illeti, a téli tesztek során sokat fogunk küszködni, mert az autó rengeteget fog csúszkálni, és a hűvösebb aszfalthőmérséklet sem kedvez majd neki. Ezek lesznek azok a legégetőbb kérdések, melyekkel szembe kell majd néznünk a téli tesztek során, ha valóban jól akarunk szerepelni a 2007-es idény első versenyein" - magyarázta Hamashima.
Azt egyelőre még nem lehet tudni, hogy pontosan mely csapatok vesznek részt a katalán ringen megrendezésre kerülő tesztprogramon, vélhetően mindenki képviseltetni fogja magát legalább egy versenyzővel, hiszen a Barcelonában lebonyolításra kerülő teszten kívül már csak két, egyenként négynapos tesztprogramra kerül sor az idei évben.
Eddig a Red Bull Racing, a Scuderia Toro Rosso, a Spyker-MF1, illetve a Super Aguri kivételével az összes csapat jelezte részvételi szándékát a négynaposra tervezett tesztprogramon.
Az első tesztprogramot négy nap szünet követi, majd a mezőny Jerezbe látogat, ahol december hatodikán, illetve tizenkettedikén egy-egy szintén négynapos tesztprogram várja a csapatokat. Az előzetes tervek szerint itt is az összes csapat részt vesz, ám pontos nevezési listát még egyik gárda sem adott ki.
Ki ide-ki oda: átigazolások 2007-re
 |
Kimi váltja Michaelt a Ferrarinál |
Forrás: EPA |
A szokásostól eltérően a jövő évi átigazolások már 2005-ben megkezdődtek, mikor a Renault akkor még egyszeres világbajnoka, Fernando Alonso nagy meglepetésre szerződést kötött a McLaren istállóval a 2007-es idényre. Akkor szinte mindenki ezzel a témával foglalkozott, ami mára sem változott sokat, hiszen a McLaren egyelőre még nem döntötte el, ki lesz a spanyol versenyző csapattársa a jövő évben.
Azt követően, hogy Kimi Raikkönen szerződést kötött a Ferrarival, ahol Michael Schumacher helyetteseként Felipe Massa csapattársa lesz a következő idényben, a wokingi alakulatnál még van egy szabad hely, melyet vagy a Juan Pablo Montoya év közbeni távozásával tesztpilótából versenyzővé előléptetett Pedro de la Rosa, vagy a Forma-1 előszobájaként is emlegetett GP2-es géposztály újdonsült világbajnoka, a brit Lewis Hamilton tölt majd be a 2007-es idényben.
Hamilton a szezon végén már tesztelt is a McLaren színeiben, ám a csapat egyelőre még nem döntött sorsáról. Sokan úgy gondolják, hogy a fiatal tehetségnek még túl korai lenne a versenyzés, és a vezetőség jobban tenné, ha a jövő évben tesztpilótaként, majd 2008-ban versenyzőként alkalmazná a brit sofőrt. Eközben de la Rosa is komoly esélyes, hiszen az idei év második felében többször is meglepetés eredményt ért el, emlékezzünk csak vissza a Magyar Nagydíjra, ahol a második helyen végzett. Ha a McLaren de la Rosát választaná, akkor spanyol duóval kezdhetné meg a jövő évet, mely akár egyensúlyt is hozhatna az idei borzalmasan sikerült esztendőt követően.
Mint ahogy arra már utaltam, a Ferrarinál eldőlt a felállás, míg a rivális Renault-nál is tisztázódott a versenyzői kérdés, ugyanis a franciák szerződést hosszabbítottak Giancarlo Fisichellával, akinek csapattársa az idei évben tesztpilótaként tevékenykedő Heikki Kovalainen lesz, aki egyébként Hamilton mögött a második helyen végzett az idei GP2-es bajnokságban.
A Honda megtartotta jelenlegi versenyzőpárosát, így a jövő évben is Rubens Barrichello és Jenson Button szolgálja majd a japánokat. A Toyotánál sem változott a felállás, mind Ralf Schumacher, mind Jarno Trulli egészen a 2009-es idény végéig hosszabbított a kölni bázisú csapattal.
A BMW Sauber istállótól az év közben menesztett Jacques Villenueve helyét a lengyel tehetség Robert Kubica vette át az idény második felében, aki olyannyira lenyűgözte a német-svájci csapat vezetőségét, hogy azonnal szerződést kötöttek vele a 2007-es idényre. A Red Bull Racing az idény utolsó három versenyén ugyan a holland Robert Doornbost ültette Christian Klien megüresedő helyére, a jövő évben mégis a Williamstől átigazolt Mark Webber lesz David Coulthard csapattársa az energiaital-gyárosoknál.
A Williams megtartotta Rosberget, ám Webber helyére kellett valakit találnia, és kézenfekvő megoldás volt számára Alexander Wurz, aki az idei évben még tesztpilótaként segédkezett a grove-i bázisú csapatnak, mely története eddigi legsötétebb évét teljesítette 2006-ban.
A Red Bull fiókcsapata, a Scuderia Toro Rosso egyelőre még nem erősítette meg versenyzői felállását, de a Ferrari érkezésével, egyre inkább biztossá válik az olasz nemzetiségű Vitantonio Liuzzi helye, akinek partnere nagy valószínűséggel jövőre is az egyedüli amerikaiként jelen lévő Scott Speed lesz. A csapat társtulajdonosa, Gerhard Berger egyébként nem hivatalosan már megerősítette, hogy nem változik a Toro Rosso felállása a 2007-es idényben.
A holland kézbe került, majd nevet váltó Spyker-MF1 versenyistálló már korábban szerződést kötött Christian Albersel, akinek egyre inkább úgy tűnik, hogy a portugál Tiago Monteiro lesz a csapattársa, így az egykoron Midland néven futó istálló felállása sem változik a jövő évben.
A Super Aguri azonban váltott, és felhagyott korábbi elveivel, miszerint ragaszkodik a teljes japán felálláshoz, hiszen a héten szerződést kötött a Honda idei tesztversenyzőjével, a brit Anthony Davidsonnal, aki Takuma Szato csapattársaként bizonyíthat majd a 2007-es idényben.
Bár hivatalosan még négy szabad hely van a Forma-1-ben, igazából már csak a McLaren felállása kérdéses.
Új-régi tesztpilóták a Forma-1-ben
 |
Sebastian Vettel / BMW Sauber |
Forrás: EPA |
Az idei évvel ellentétben, mikor a tesztnapok száma volt meghatározva, a 2007-es idénytől a tesztkilométerek számát korlátozzák, miszerint minden egyes csapatnak 30 000 km áll majd a rendelkezésére az évad közbeni tesztelésre. A Nemzetközi Automobil Szövetség továbbá azt is megerősítette, a jövő évtől nem használhatnak majd az alakulatok harmadik autót a versenyhétvégék pénteki 90 percesre meghosszabbított szabadedzésein, bár ha szeretnék, egyik versenyzőjük helyett tesztpilótájuknak is lehetőséget biztosíthatnak a körözésre.
Mindezek figyelembevételével a csapatok arra kényszerülnek, hogy leredukálják tesztgárdájuk létszámát, kezdve azzal, hogy az idei évben még előszeretettel alkalmazott második számú tesztpilótákat elbocsátják. Bár a nagyobb istállók megengedhetik maguknak, hogy két tesztpilótát is alkalmazzanak, a kisebbek kénytelenek lesznek csökkenteni létszámukat, ugyanis feleslegessé válik számukra a második tesztpilóta alkalmazása.
A Ferrari már meg is kötötte szerződéseit tesztpilótáival, melynek értelmében Luca Badoer munkáját Marc Gané fogja segíteni, ha az olaszok ennek szükségét látják. A Renault tesztpilótái a jövő évben Nelson Piquet Jr., illetve a Toyotától elcsábított - a Bridgestone gumikat jól ismerő - Ricardo Zonta lesznek.
A McLarennél még a tesztpilóták kérdése sem dőlt el, ez nyilvánvalóan attól is függ majd, ki lesz Feranando Alonso helyettese a következő idényben. A három nagy esélyes Lewis Hamilton, Pedro de la Rosa és a német Gary Paffett. A Honda éppen a héten véglegesítette tesztpilótai felállását, mikor szerződést kötött a Red Bulltól év közben menesztett Christian Kliennel, aki James Rossiter mellett fog tevékenykedni a teszteken.
A Toyota és a BMW egy-egy tesztpilótával vág majd neki a 2007-es idénynek, míg a japánoknál Frank Montagny, addig a németeknél a mindössze tizenkilenc esztendős - az idei évben a pénteki edzéseken fantasztikusan teljesítő - Sebastien Vettel látja majd el a tesztpilótának járó feladatokat.
A Red Bullnál, illetve a Scuderia Toro Rossonál nagy valószínűséggel az idei év utolsó három versenyén szereplő Robert Doornbos lesz a tesztpilóta, míg a Williams az indiai Narain Karthikeyan mellett, az egykori Forma-1-es versenyző fiát, Kazuki Nakajimát szerződtette le második tesztpilótájának.
A Spyker és a Super Aguri tesztfelállása is képlékeny még. A holland tulajdonban lévő gárda vélhetően Adrian Sutil és Markus Winkelhock közül választja majd ki harmadik számú versenyzőjét, míg Aguri Suzuki minden bizonnyal idei versenyzőjét, Sakon Yamamotót ülteti a tesztpilótai székbe.
Csapat Motor Versenyzők Tesztpilóták
FERRARI FERRARI K.Raikkonen L.Badoer F.Massa M.Gene
RENAULT RENAULT G.Fisichella N.Piquet Jr H.Kovalainen R.Zonta
McLAREN MERCEDES F.Alonso L.Hamilton L.Hamilton P.De la Rosa P.De la Rosa G.Paffett
HONDA HONDA J.Button C.Klien R.Barrichello J.Rossiter
TOYOTA TOYOTA R.Schumacher F.Montagny J.Trulli
BMW SAUBER BMW N.Heidfeld S.Vettel R.Kubica
RED BULL RENAULT D.Coulthard R.Doornbos M.Webber
WILLIAMS TOYOTA N.Rosberg N.Karthikeyan A.Wurz K.Nakajima
TORO ROSSO FERRARI S.Speed R.Doornbos V.Liuzzi
SPYKER FERRARI C.Albers A.Sutil T.Monteiro M.Winkelhock
SUPER AGURI HONDA T.Sato S.Yamamoto A.Davidson
Az aláhúzottak még kérdésesek
Jönnek az új járgányok: bemutatók
 |
A McLaren átmeneti festése |
Forrás: DaimlerChrysler |
Bár az új versenygépekről majd csak a jövő évben rántják le a leplet a csapatok, akár még az sem kizárt, hogy lesznek olyan merész vállalkozók, akik már a holtszezon első tesztprogramjára vadonatúj járgányukkal érkeznek meg, ahogy azt tavaly a Toyota tette, amely már november végén kihozta új modelljét.
Sokan azt gondolták, hogy a kölni bázisú csapat komoly előnybe kerülhet azzal, hogy már a téli teszteket új autójával kezdte meg, mégsem így lett, hiszen a Toyota a szezon első versenyein borzalmasan teljesített, és az eredmények csak egy javítócsomag kidobásával kezdtek el jönni.
A csapatok többsége valószínűleg átmeneti autót épít, különösen azok az istállók, melyek motorszállított váltanak, mint például a Red Bull, a Toro Rosso, a Spyker, illetve a Williams.
Összegzés
Hogy mi várható a jövő évben, egyelőre még nem tudni, ám az első tesztek után tisztább képet kaphatunk a helyzetről.
Akinek mindez nem volt elég, annak jó hír lehet, hogy a jövő héten, egy kimondottan a 2007-es idényre kihegyezett előrejelzéssel jelentkezünk...
| |