|
Egyre veszélyesebbek a kanyarok az F1-ben
2006.05.04. 14:37
Az elmúlt héten megrendezett silverstone-i tesztprogram egyértelműen rámutatott arra, hogy a megnövekedett kanyarsebesség okozza majd a legnagyobb problémát a versenyzők számára a júniusi Brit Nagydíjon.
Az elmúlt héten Silverstone-ba látogatottak a Forma-1-es csapatok, hogy megkezdjék a felkészülést a hétvégi Európa Nagydíjra. A silverstone-i versenypálya azonban meglepte az élcsapatok versenyzőit, akik teljesen el voltak ájulva, hogy milyen hatalmas sebességeket érnek el a kanyarokban.
Különösen a Copse kanyar nyűgözte le a versenyzőket, akik egyre gyorsabban, és zökkenőmentesen tudták venni a korábban igen furfangosnak számító ívet. A pilóták mindent megtettek annak érdekében, hogy gázelvétel nélkül tudják teljesíteni a kanyart, mely a hét végére kivétel nélkül sikerült nekik.
A McLaren versenyzőpárosa, Juan Pablo Montoya és Kimi Raikkönen között igen komoly rivalizálás alakult ki már az első napon, mikor először a kolumbiai, majd a finn ért el nagyobb sebességet az ominózus kanyarban.
Azonban csütörtökön, mikor az aszfaltra már megfelelő mennyiségű gumifoszlány felkerült, a versenyzők elérték végső céljukat, és gázelvétel nélkül át tudtak száguldani a Copse kanyarban, mely megdöbbentő teljesítmény.
A Copse „átvágásával” az idei évben a versenyzők nagyjából 75%-ban padlógázzal teljesítik majd a futamot, hiszen az utolsó ív, a Luffield és a Club kanyar között (szinte fél körig) egyszer sem kell használniuk a fékeket.
„Hetes sebességi fokozatban tudjuk venni a Copse kanyart, ami lenyűgöző” – áradozott David Coulthard. „Mindig is nehéz volt teljesíteni a Becketts ívet, azonban ez már a múlté, hiszen ott is nagy sebességek elérésére vagyunk képesek. Ez az, amiről a Forma-1-nek szólnia kell. Ez teljesen más dimenzióba repíti a versenyzést.”
A Williams ausztrál versenyzője, Mark Webber a következőket mondta: „A Copse kanyar lenyűgöző. Ha már kevés üzemanyaggal megy az ember, szinte átvághatja az ívet. Hihetetlen. A Stowe is gyors, de ott azért kell egy kicsit használni a fékeket.”
A Red Bull Racing osztrák pilótája, Christian Klien elárulta, kvalifikációs beállításokkal, és kevés üzemanyaggal, gázelvétel nélkül sikerült teljesítenie a Copse kanyart. „A gumikat és a beállításokat teszteltem, így a végén sikerült teljesen kiautóznom az első kanyart.”
A megnövekedett kanyarsebességek azonban igencsak megviselik a versenyzőket. Nick Heidfeldnek például idő előtt be kellett fejeznie a munkát, ugyanis komoly hát és nyaki fájdalmakra panaszkodott, mely a megnövekedett oldalirányú erőhatásoknak tudható be.
Raikkönen és Barrichello korábban Barcelonában panaszkodott, így kétség nem fér hozzá, hogy a versenyzőknek a gyors kanyarokat tartalmazó pályákon (Barcelona, Silverstone, Szuzka) igen komoly kihívással kell szembenézniük.
„Rendesen megviselik az embert ezek a kanyarok” – magyarázta a McLaren tesztversenyzője, Pedro de la Rosa. „Barcelonában is ez volt a helyzet. A gyors kanyarokat tartalmazó ringek hatalmas kihívást tartogatnak, ugyanis a kanyarokban igencsak megnövekedtek a sebességek.”
„A V8-as motorok bevezetésével ugyan a köridők lassabbak lettek, ám a gyors kanyarokban minden eddiginél nagyobb sebességek érhetők el.”
| |