| Forma-1 hírek : A csapatok a Toro Rosso kizárását kérik a FIA-tól |
A csapatok a Toro Rosso kizárását kérik a FIA-tól
2006.04.05. 14:31
A Super Aguri és a Midland F1 levélben fordult a FIA-hoz, melyben arra kérték az irányító testületet, hogy zárják ki az idei világbajnoki pontversenyből a Scuderia Toro Rosso istállót, miközben a többiek is támogatják a V10-es motorok további lefojtását.
Ugyan a szezon első két megmérettetésén nyújtott gyenge teljesítményüket követően szinte már teljesen úgy tűnt, hogy mindenki beletörődött a lefojtott V10-es motorokat használó Toro Rosso helyzetébe, ám az Ausztrál Nagydíjon – egyes források szerint – komoly lépéseket tettek a riválisok annak érdekében, hogy a FIA változtassa meg a tavalyi egységekre vonatkozó szabályokat.
Mindezt azok után tették a csapatok, hogy a hétvégi melbourne-i megmérettetésen Vitantonio Liuzzi könnyedén lépett át Michael Schumacher tűzpiros Ferrariján, míg márkatársa Scott Speed az egy pontot érő nyolcadik helyen futott célba, melyet a futamot követően elvettek tőle, ugyanis sárga zászló alatt előzte meg David Coulthardot.
Az Autosport magazin értesülései szerint már a két héttel ezelőtt megrendezett Maláj Nagydíjon is összeültek a motorgyártók vezetői, hogy megvitassák a V8-as és a V10-es motorok közti erőkülönbséget – mert nem voltak megelégedve a FIA által meghozott korlátozásokkal.
Bár a Toro Rosso a szezon első két futamán nem tudott maradandót alkotni, a riválisok attól tartottak, hogy a V10-es motorok nagyobb forgatónyomatékának köszönhetően az újonc csapat a lassú, technikás pályákon – Monacóban, vagy a Hungaroringen – komoly előnybe kerülhet.
A sereghajtó istállók, a Super Aguri és a Midland F1 még Malajziában megfogalmaztak egy levelet, melyben ezekre a kérdésekre hívták fel a FIA figyelmét. A dokumentumokat a hétvégi Ausztrál Nagydíjon juttatták el a szövetség részére.
A levélben aggodalmukat fejezték ki a V10-es motorokkal futó Toro Rosso teljesítményével kapcsolatban, ugyanis szerintük értékes pontoktól foszthatják meg őket – jogtalanul. A két istálló ezért arra kérte a Nemzetközi Automobil Szövetséget, hogy zárják ki a Red Bull tulajdonában lévő istállót az idei konstruktőrök versenyéből.
Liuzzi Schumacher előttA Super Aguri ügyvezető igazgatója, Daniel Audetto megerősítette a híreket, és elmondta, aggódnak a Scuderia Toro Rosso erőfölénye miatt.
„Nem akarjuk, hogy befektetéseinket elveszítsük” – mondta a szakember. „Úgy gondoljuk, hogy már az sportszerűtlen lépés volt, mikor a Red Bull megvásárolta a Minardit, mert kihasználták azt a lehetőséget, hogy továbbra is V10-es motorokkal futhatnak. Stoddart korábban megegyezett a többi istállóval, akik kijelentették, hogy mivel szükségük van a tizedik csapatra, különös bánásmódban részesítik őket, és engedélyezik számukra a tavalyi motorok használatát.”
„Nem is értem a helyzetet, mert a Red Bull olyan anyagi háttérrel rendelkezik, hogy nem csak V8-as motorokat, hanem a Cosworth céget is megvásárolhatná” – folytatta Audetto. „Jogtalan előnyhöz jutottak a kiscsapatokkal szemben, míg a lassú technikás pályákon, mint Monaco, a Hungaroring, vagy Montreal, akár az élmezőnyben is kiköthetnek, különösen, ha esni fog az eső.”
„Úgy gondoljuk, hogy a FIA részéről az lenne a leghelyesebb lépés, ha hagynák őket versenyezni, de nem szerezhetnének világbajnoki pontokat a konstruktőrök versenyében. Versenyzőik azonban megkaphatnák a nekik járó elismerést.”
Audetto azonban elismerte: ahhoz, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség a szezon közben változtasson a szabályokon, a csapatok egyhangú beleegyezésére van szükségük, amit nem lesz egyszerű megszerezniük, ugyanis a Toro Rosso és anyacsapata a Red Bull biztosan kiállnak igazukért.
„Ha a V10-es motorokat sokkal lassabbá tennénk, akkor a Toro Rosso biztosan átváltana a V8-asok használatára” – mondta egy magát megnevezni nem kívánó forrás, aki szintén támogatja a tavalyi egységek további lefojtását.
Audetto elmondta, hogy bár nem sok esélyét látja a szabályok megváltoztatására, levelük megírásával legalább a Nemzetközi Automobil Szövetség megtudta, hogy mik azok, melyek nem tetszetnek a hozzájuk hasonló kiscsapatoknak.
Vitantonio Liuzzi / Toro Rosso„Fontosnak tartom, hogy Max Mosley tudomást szerezzen az érzéseinkről, még akkor is, ha nem tudja megváltoztatni a szabályokat” – magyarázta. „Úgy érzem, a Red Bull tulajdonosának, Mateschitz úrnak is tisztában kell lennie ezzel a helyzettel. Tisztességes embernek tűnik, így valószínűleg neki is leszek elképzelései.”
Eközben a Toro Rosso csapatvezetője, Franz Tost nem izgatta magát a riválisok félelmei hallatán, ugyanis elmondta, csapata nem tett semmi rosszat, mindössze csak a maximumot próbálja kihozni az adott helyzetből.
„A FIA a tavalyi évben alkotott egy szabályt, mely lehetővé teszi a privát csapatoknak a V10-es motorok használatát. Ha a csapatok bosszankodnak emiatt, mert elmondásuk szerint előnyben vagyunk, akkor nem tudok mit tenni, hiszen nem értem őket” – mondta a szakember.
„Eladhatjuk nekik motorjainkat, ha akarják, vagy vehetnek is tőlünk. Ha azt gondolják, hogy a Toro Rosso remek teljesítményének csakis a motor az oka, akkor hatalmasat tévednek. A FIA meghozta ezt a döntést, melyet a többi csapat szignózott. Nem hiszem, hogy a szövetség változtatni fog a szabályokon.”
Tost figyelmeztette a csapatokat, hogy a Toro Rosso mindent megtesz annak érdekében, hogy egyre jobb teljesítmény nyújtson, így a riválisoknak hozzá kell szokniuk, hogy néha-néha velük is meg kell majd vívniuk a harcot.
Fotó: GEPA Pictures
| |