|
Jövőre megváltozik a hétvégék menete
2006.07.09. 11:21
Kezd biztossá válni, hogy a 2007-es idénytől teljes egészében megváltozik a versenyhétvégék menetrendje, miután a Forma-1 Bizottság úgy határozott, hogy a következő szezontól eltörli a harmadik autó használatát és a pénteki edzéseket.
Ahogy arról a héten már beszámoltunk, a csapatok komolyan fontolgatják, hogy a jelenlegi három napos versenyhétvégéket két naposra redukálják, és a pénteki szabadedzéseket egy egész napos tesztprogram váltja majd fel, ahol a rajongók még közelebb kerülhetnek kedvenceikhez.
Az átszervezés mögött azonban leginkább az áll, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a következő szezontól tovább szeretné redukálni az évközi tesztnapok számát, a költségek csökkentésének érdekében.
A pénteki tesztnap bevezetésének első lépéseként a FIA eltörli a harmadik autó használatát, melyet azok a csapatok futtathattak a pénteki edzéseken, melyek az előző évben nem kerültek be a konstruktőrök bajnokságának első négy helyezettje közé.
Mivel a Forma-1 Bizottság a versenyhétvégék átalakítása mellett döntött párizsi ülésén, a 2007-es idényben életbe lépő új szabályokat már csak a FIA Világtanácsának kell jóváhagynia.
Megbízható források szerint a harmadik autó használatának eltörlése csak egy kis része a hétvége átformálására irányuló terveknek, melynek értelmében a pénteki szabadedzések helyét egy egész napos tesztprogram váltaná fel, míg szombaton rendeznék meg az edzéseket, illetve a kvalifikációs tréninget, és vasárnap lenne a verseny.
A további megbeszélésekre az elkövetkezendő hetekben kerül majd sor.
A Renault ügyvezető igazgatója, Flavio Briatore az Autosport magazinnak adott nyilatkozatában elmondta, teljes mértékben támogatja a pénteki nap átalakításának tervét. "Szinte soha nem gondolunk a rajongókra" - mondta. "Ezen mindenképpen változtatnunk kell, mert ha továbbra is csak a saját érdekeinket nézzük, akkor a rajongók el fognak távolodni a sporttól."
A FIA Világtanács továbbá azt is fontolgatja, hogy már a jövő hétvégén megrendezésre kerülő Francia Nagydíjtól megváltoztatja az új időmérő rendszer harmadik etapjának menetét, és annak hosszát öt perccel lerövidíti.
Az időmérő edzés utolsó felvonása már az év eleje óta vita tárgya a csapatok és a rajongók körében, ugyanis a harmadik, mindent eldöntő 20 perces etap első tizenöt perce borzalmasan unalmas, mikor a versenyzők egymás mögött köröznek, hogy minél több üzemanyagot égessenek el.
Az időmérő harmadik etapjának megváltoztatása már korábban is felmerült a csapatok körében, ugyanis már a szezon elején rádöbbentek arra, hogy szinte semmi izgalmon nincs a 20 perces felvonás alatt.
A Renault főmérnöke, Pat Symonds a következőket mondta, miután egy alkalommal otthonában, televízión keresztül nézte végig az időmérő tréninget: "Az időmérő utolsó etapjának első tíz perce rém unalmas: az autók csak köröznek és közöznek, hogy minél több üzemanyagot égessenek el."
Azt követően, hogy a Forma-1 Bizottság megszavazta az időmérő utolsó etapjának 15 percre való lerövidítését, a FIA Világtanács faxban szólította fel a csapatokat arra, hogy szignózzák a változtatás elfogadásáról szóló dokumentumokat még a jövő hét elején - ugyanis csak ebben az esetben valósulhat meg az, hogy már a Francia Nagydíjon bevezetésre kerülhet az új rendszer.
A Forma-1 Bizottság továbbá megegyezett abban is, hogy a jövő évtől változtat a gumiszabályokon, hogy mindenki egyenlő eséllyel indulhasson.
A 2007-es idénytől a Bridgestone egyedüliként látja el termékeivel a csapatokat, így sokan attól tartanak, hogy azok a csapatok, melyek jelenleg is a japánok abroncsait használják, előnybe kerülnek a Michelines istállókkal szemben.
Noha az idei évben a Bridgestone minden egyes csapatnak két különböző típusú abroncsot szállíthat, az új szabályok értelmében jövőre már nem lesz erre lehetősége, hiszen az erőviszonyok kiegyenlítésének érdekében az összes csapatot ugyanazzal a két keverékkel kell ellátnia.
| |