|
Előzetes: Ausztrál Nagydíj
2006.03.30. 17:00
A tradícióval ellentétben, az elmúlt években a szezonnyitónak helyet adó Ausztrál Nagydíj idén a bajnokság harmadik futamaként kerül megrendezésre, ahol az első két versenyen látottak alapján ismét parázs küzdelemre számíthatnak a Forma-1 szerelmesei.
Az idei évben a szezon első három tengerentúli versenyének záró állomásaként kerül megrendezésre az Ausztrál Nagydíj, melynek a Melbourne-ben fekvő Albert Park ad otthont. Azt követően, hogy a szezon első két megmérettetése a Renault győzelmével zárult, a riválisoknak mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy megakadályozzák a franciák túlzott elszakadását, mielőtt a száguldó cirkusz visszatér Európába.
Az Albert Park csak erre a hétvégére alakul át versenypályává, így nem csoda, hogy a versenyzőknek a hétvége elején a poros, igen csúszós aszfalt okozza a legnagyobb problémát. Ugyan nem lehet összehasonlítani a pálya vonalvezetését a monacói ringével, az aszfalt minősége és állapota rengeteget változik a hétvége folyamán, ahogy a gumi rakódik a pályára. A gyors egyenesek, és a lassú kanyarok komoly kihívást tartogatnak a fékek számára, miközben a jó tapadás elengedhetetlen. Bár az időjárás nem lesz olyan forró, mint Malajziában, a motorok hűtésére is oda kell majd figyelniük a csapatoknak, hiszen még így is jóval melegebb lesz, mint azt megszokhatták az Európában zajló téli tesztek során.
A pálya paraméterei
Az 5303km hosszú pályát a legtöbb pilóta kedveli, hiszen rendkívül jó ritmusban autózható, nem tartozik az unalmasok közé. A hosszabb egyeneseket, 16 kanyar szakítja meg, amelyek között egyaránt találunk gyorsabb és lassabb íveket. A pálya felülete nem jelent túl nagy gondot a gumiknak, a féktávok viszont annál inkább, hiszen nagyon fontos az autó jó egyensúlya a fékezéskor. A pálya jellege miatt nagy leszorító erőre van szükség, a sebesség csak másodlagos, hiszen az autók alig érik el a 315 km/h-s sebességet. Ennek megfelelően normális körülmények között nem sok lehetőség kínálkozik az előzésre, egyedül a szélárnyékot kihasználva érdemes rövidebb féktávot véve, a célegyenesben, vagy a pálya hátsó kanyarjainak egyike előtt pozíciót nyerni.
Időjárás
Annak ellenére, hogy a levegő hőmérséklete 20 fok körül mozog majd a hétvégén, jóval hűvösebb lesz, mint az elmúlt két versenyen. A meteorológusok előrejelzései szerint eső nem várható a hétvégére, ám a különböző irányú 10mérföld/órás sebességű széllökések megnehezíthetik a csapatok életét, akiknek jóval finomabban kell majd beállítaniuk az autók aerodinamikáját.
Maláj Nagydíj előkészületekAbroncsok
Mivel a pálya az év többi részében közútként működik, pénteken roppant piszkos és poros aszfalt fogadja a csapatokat, mely miatt általában igen nehéz megtalálni a megfelelő abroncsokat. A helyzetet még jobban nehezíti, hogy a résztvevők a V8-as motorok kímélésének érdekében csak kevés számú kört tesznek meg pénteken. Ám mivel az idei évben a gumikat csak a szombat délelőtti tréning után kell kiválasztani, vélhetően jóval kevesebb múlik majd a szerencsén, mint 2005-ben.
Az első két megmérettetésen úgy tűnt, hogy a Michelin előnyben van, ám a hétvégén változhat a helyzet, mivel a hűvösebb aszfalton a Bridgestone gumik jobban szerepelhetnek, így a japán cég partnercsapataira érdemes lesz majd odafigyelni.
Stratégia
A két kiállásos stratégia lehet a nyerő, hiszen Melbourne-ben igen nehéz az előzés, így a három kiállás kockázatos lehet, hacsak valaki már a rajtnál el nem tud szakadni a többiektől. Az egy kiállás is szóba jöhet, azonban a nehéz autó miatt a fékek idő előtt elkophatnak. A kvalifikáció ezen a pályán sokat számít, így nem kizárt, hogy lesznek olyan versenyzők, akik egy rövid első etappal, mások pedig egy sima három kiállásos stratégiával próbálkoznak majd a vasárnapi versenyen.
Következtetés
Annak ellenére, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a McLarent és a Ferrarit is a szárnyai átalakítására kötelezte, egyik csapat sem fog veszteni teljesítményéből. Sőt, a McLaren a hírek szerint egy átdolgozott aerodinamikai csomagot mutat be Melbourne-ben, mellyel komolyabb nyomást gyakorolhatnak az élen autózókra. A Honda ismét esélyes lehet a dobogóra, azonban most is a Renault a favorit. Ami a meglepetéseket illeti, a tavalyi évhez hasonlóan a Cosworth és a Williams is komoly esélyekkel pályázhat a pontszerző helyekre.
| |